Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów - czym jest i jak ją prowadzić? Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów, to inaczej popularna KPiRK-a albo po prostu księga. Określa się ją także jako księgowość uproszczoną. Prowadzi ją bardzo wielu przedsiębiorców.
Rozliczenia nie są skomplikowane, a obsługa księgowa KPiR to nie jest duży koszt. Oczywiście zawsze pojawia się pytanie, czy warto samemu prowadzić swoje rozliczenia, czy lepiej powierzyć je księgowemu albo biuru rachunkowemu.
Czym jest księga przychodów i rozchodów?
Mówiąc najprościej Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów służy do ustalenia wysokości należnego podatku, a dokładniej zaliczki na podatek. KPiR to ewidencja operacji gospodarczych danej firmy - zarówno tych związanych z przychodami jak i kosztami.Prowadzący księgę – niezależnie czy jest to przedsiębiorca, czy księgowy – zobowiązany jest do umieszczania w niej każdej operacji gospodarczej dotyczącej danej firmy.To właśnie na ich podstawie generowana jest wartość podatku, jaki firma musi zapłacić w danym okresie. Dodajmy, że zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, do prowadzenia księgi zobowiązane są osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie. Kluczowe jednak są także przychody poszczególnych podmiotów. Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów może być prowadzona jednak tylko przez podmioty, jeśli ich przychody za poprzedni rok podatkowy nie przekroczyły 2 mln Euro. Decydujący jest w tym przypadku średni kurs NBP zanotowany w pierwszym roboczym dniu października roku poprzedzającego dany rok podatkowy.