Jak zmieniło nas RODO? Najważniejsze wnioski z raportu IAB

Jak zmieniło nas RODO? Najważniejsze wnioski z raportu IAB

Maj w tym roku nie kojarzył się raczej przedsiębiorcom z beztroskim odpoczynkiem w pobliżu kwitących bzów czy pracy z laptopem w parku przy drzewku magnolii. Kwitły za to wątki na forach internetowych na temat RODO. Zawiódł się ten, kto uciekł na Facebooka, żeby tylko nie czytać nic o nowym rozporządzeniu UE. Również i tam w grupach tematycznych dla przedsiębiorców mnożyły się wątki. A wiele pytań pozostawało bez odpowiedzi.

„Jak to będzie? Czy nasze firmy upadną?” – o to pytali właściciele sklepów, freelancerzy, księgowi, a nawet dyrektorzy szkół.

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska sprawdził, jak RODO wpłynęło na działania przedsiębiorców w ostatnich miesiącach. Gdy emocje już trochę opadły, można było dowiedzieć się, co zmieniło się w polskich firmach. Badanie zostało zrealizowane w dniach 1-21 sierpnia. Próba badawcza została dobrana za pomocą zaproszeń wyświetlanych na stronach dużych portali informacyjnych oraz sieci reklamowych m.in.: Gazeta.pl, Onet, Wirtualna Polska.

Potrzebne, ale przeszkadza

Dodatkowe komunikaty o przetwarzaniu danych na stronach www, internauci uznali za potrzebne, ale jednocześnie uważają, że przeszkadzają im w przeglądaniu treści. RODO pozostawia dużo miejsca na interpretację i to właśnie okazało się zgubne. Zabrakło konkretnych wyrazeń, formuł, które można było zawrzeć na swojej stronie www. Wysiłki i tak poszły trochę na marne – aż 58% badanych zamyka okno komunikatu bez czytania go.

Co jeszcze zniechęca użytkowników? Wymóg udzielania zgód lub wprowadzania dodatkowych ustawień do przeglądarki. Większość badanych chciałaby prostszego i szybszego rozwiązania. Jakiego? Badani nie podzielili się konkretnymi rozwiązaniami. Cała nadzieja w specjalistach od UX.

19% skorzystało z prawa do sprzeciwu wobec profilowania, 13% z prawa do bycia zapomnianym. Wejście rozporządzenia nie zachęciło aż 67% badanych do skorzystania ze swoich nowych praw.

Skutki RODO widoczne są najbardziej w większej liczbie wyskakujących okienek na stronach www. Niestety źle zaprojektowane okno powoduje, że użytkownik może zrezygnować z przeglądania strony. Szczególnie na urządzeniach mobilnych, gdy ekran jego telefonu nie jest dostosowany do strony – trudno znaleźć „x”, który zamknie okienka. Już 2 lata temu w Polsce, za 60% wejść na strony internetowe odpowiadały urządzenia mobilne. 2018 r. zakończymy pewnie z jeszcze wyższym wskaźnikiem.

RODO zatem, jest wyzwaniem dla tworzących politykę firmy i komunikaty nie budzące wątpliwości, zgodnych z rozporządzeniem UE. Wyzwaniem jest również przygotowanie sprawnie działających stron firmowych, z których klient nie będzie chciał uciec, ponieważ zmęczy go liczba wyskakujących okien.

Badania wykonano na potrzeby IAB Polska. Pełen raport do pobrania: https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/raport-rodo-w-opinii-internautow-2/

Aktualności

Porady Jednoosobowa działalność gospodarcza jako forma zatrudnienia

Pracodawca czasem proponuje pracownikowi przejście na działalność – ma to się wiązać na przykład z podwyżką. Często pracownik od razu odrzuca taką możliwość traktując to wręcz jako nieuczciwą propozycję. Czy naprawdę należy się bać takiej formy zatrudnienia?

14 Marzec 2019

Porady Jak ustalać cennik biura księgowego?

To oczywiście jedno z podstawowych pytań przed podjęciem ostatecznej decyzji o założeniu biura rachunkowego. Wiąże się ono z fundamentalną kwestią prowadzenia własnego biznesu, czyli z pytaniem: czy będę zarabiał? Anonimowo przeanalizowaliśmy ofertę kilkunastu biur – schemat ich działalności jest za każdym razem taki sam.

12 Marzec 2019

Znajdź księgowego

Znajdź biuro księgowe korzystające z Taxomatic

Wyszukaj księgowego