Jak zmieniło nas RODO? Najważniejsze wnioski z raportu IAB

Jak zmieniło nas RODO? Najważniejsze wnioski z raportu IAB

Maj w tym roku nie kojarzył się raczej przedsiębiorcom z beztroskim odpoczynkiem w pobliżu kwitnących bzów czy pracy z laptopem w parku przy drzewku magnolii. Kwitły za to wątki na forach internetowych na temat RODO. Zawiódł się ten, kto uciekł na Facebooka, żeby tylko nie czytać nic o nowym rozporządzeniu UE. Również i tam w grupach tematycznych dla przedsiębiorców mnożyły się wątki. A wiele pytań pozostawało bez odpowiedzi.

„Jak to będzie? Czy nasze firmy upadną?” – o to pytali właściciele sklepów, freelancerzy, księgowi, a nawet dyrektorzy szkół. 

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska sprawdził, jak RODO wpłynęło na działania przedsiębiorców w ostatnich miesiącach. Gdy emocje już trochę opadły, można było dowiedzieć się, co zmieniło się w polskich firmach. Badanie zostało zrealizowane w dniach 1-21 sierpnia. Próba badawcza została dobrana za pomocą zaproszeń wyświetlanych na stronach dużych portali informacyjnych oraz sieci reklamowych m.in.: Gazeta.pl, Onet, Wirtualna Polska.

 

Potrzebne, ale przeszkadza

Dodatkowe komunikaty o przetwarzaniu danych na stronach www, internauci uznali za potrzebne, ale jednocześnie uważają, że przeszkadzają im w przeglądaniu treści. RODO pozostawia dużo miejsca na interpretację i to właśnie okazało się zgubne. Zabrakło konkretnych wyrażeń, formuł, które można było zawrzeć na swojej stronie www.  Wysiłki i tak poszły trochę na marne – aż 58% badanych zamyka okno komunikatu bez czytania go.

 

Co jeszcze zniechęca użytkowników? Wymóg udzielania zgód lub wprowadzania dodatkowych ustawień do przeglądarki. Większość badanych chciałaby prostszego i szybszego rozwiązania. Jakiego? Badani nie podzielili się konkretnymi rozwiązaniami. Cała nadzieja w specjalistach od UX.

 

19% skorzystało z prawa do sprzeciwu wobec profilowania, 13% z prawa do bycia zapomnianym. Wejście rozporządzenia nie zachęciło aż 67% badanych do skorzystania ze swoich nowych praw.

Skutki RODO widoczne są najbardziej w większej liczbie wyskakujących okienek na stronach www. Niestety źle zaprojektowane okno powoduje, że użytkownik może zrezygnować z przeglądania strony. Szczególnie na urządzeniach mobilnych, gdy ekran jego telefonu nie jest dostosowany do strony – trudno znaleźć „x”, który zamknie okienka. Już 2 lata temu w Polsce, za 60% wejść na strony internetowe odpowiadały urządzenia mobilne. 2018 r. zakończymy pewnie z jeszcze wyższym wskaźnikiem.

 

RODO zatem, jest wyzwaniem dla tworzących politykę firmy i komunikaty nie budzące wątpliwości, zgodnych z rozporządzeniem UE. Wyzwaniem jest również przygotowanie sprawnie działających stron firmowych, z których klient nie będzie chciał uciec, ponieważ zmęczy go liczba wyskakujących okien.

 

Badania wykonano na potrzeby IAB Polska. Pełen raport do pobrania: https://iab.org.pl/badania-i-publikacje/raport-rodo-w-opinii-internautow-2/

 

Aktualności

Program Bilans zamknięcia w Taxomatic

Wprowadziliśmy nową funkcjonalność w programie Taxomatic pozwalająca na przeksięgowanie zapisów zamykających rok obrotowy.

26 Maj 2021

Program Biała lista podatników VAT w programie Taxomatic

Wprowadziliśmy nową funkcjonalność pozwalającą sprawdzić status podatkowy kontrahentów.

19 Maj 2021